Vitamine E voor sterke spieren en een gezonde weerstand  

 

Vitamine E is een belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. De vitamine werkt als een antioxidant en speelt een belangrijke rol in het in stand houden van je spierweefsel. Daarnaast is het een essentiële vitamine voor onze stofwisseling. Deze vitamine wordt niet door ons lichaam aangemaakt en moeten we dus verkrijgen uit voeding en vitaminepreparaten.

 

Waar heb je vitamine E voor nodig?

Vitamine E is een vet oplosbare vitamine en een sterke antioxidant. Antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen geen schade in ons lichaam kunnen aanrichten. Vrije radicalen zijn de grote boosdoeners van onder andere huidveroudering. Vitamine E speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van rode bloedcellen, die we nodig hebben om zuurstof in ons lichaam te kunnen transporteren. Voldoende inname van vitamine E is voornamelijk belangrijk voor sporters, omdat het helpt bij het soepel en gezond houden van het spierweefsel na intensieve beweging. De vitamine beschermt onze cellen tegen schade door oxidatie en we hebben het nodig voor een gezonde stofwisseling. Vitamine E is goed voor onze weerstand en het werkt ontstekingsremmend.

 

Vitamine E in voeding

Vitamine E kun je in meer of mindere mate vinden in natuurlijke voedingsproducten. Je kunt de vitamine vooral vinden in plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en in plantaardige producten zoals noten, zaden, groente, fruit en granen. Spinazie, broccoli en avocado zijn bijzonder rijk aan vitamine E, evenals (ongebrande) hazelnoten en amandelen. Pijnboompitten zitten ook boordevol vitamine E, dus strooi vooral wat van deze lekkernij over je salade. Vis voorziet ons naast een dosis gezonde vetten ook van vitamine E.

Om voldoende vitamines, zoals vitamine E, binnen te krijgen wordt een gevarieerd eetpatroon met onder andere deze producten aangeraden.

 

Vitamine E voedingssupplementen

Je lichaam heeft aardig wat van deze vitamine nodig om goed te kunnen functioneren. Omdat ons lichaam geen vitamine E kan aanmaken, moeten we deze dus uit voeding halen. Niet iedereen krijgt het voor elkaar om deze belangrijke vitamine voldoende binnen te krijgen door voeding. Doelgroepen die sowieso extra vitamines kunnen  gebruiken zoals bijvoorbeeld; zwangere vrouwen of vrouwen die net bevallen zijn, fanatieke sporters, ouderen, zieke mensen en mensen met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon hebben baat bij het innemen van vitamine E als voedingssupplement. Ook rokers en mensen die aan de lijn zijn kunnen wel wat extra vitamine E gebruiken.

Volwassen vrouwen hebben gemiddeld 9,3 milligram vitamine E nodig per dag. Voor mannen is de minimale dagelijkse hoeveelheid ongeveer 11,8 milligram.

 

Te kort of teveel

Gelukkig komt een tekort aan vitamine E in ons land nauwelijks voor. Mede dankzij de bereikbaarheid van gezonde voeding en voedingssupplementen krijgt de gemiddelde Nederlander voldoende vitamine E binnen.

Als je lichaam stelselmatig een tekort aan vitamine E binnenkrijgt kan dat voor bloedarmoede en spierverzwakking zorgen. Een ernstig vitamine E tekort kan bovendien schade aan de hersenen veroorzaken.

Een teveel van vitamine E zal niet snel gebeuren, omdat je dan wel heel veel voedingssupplementen met de betreffende vitamine of voedingsstoffen rijk aan vitamine E tot je moet nemen. Er zijn geen duidelijke nadelige gevolgen bekend over een teveel aan vitamine E.

 

Haar04